Během října probíhá ve Vatikánu generální shromáždění biskupské synody, které je v mnoha ohledech ojedinělé. Poprvé v historii mohou hlasovat i laici, místopředsedkyní je žena. Informaci zveřejnujeme vzhledem k tomu, že esperantské hnutí jako takové je světonázorově a nábožensky neutrální, ale jednou ze sekcí ČES je i sekce katolická. V Římě mimo to sídlí IKUE (Mezinárodní liga katolických esperantistů).
Rovněž některá probíraná témata synody budí mediální pozornost – např. možnost žehnání stejnopohlavním párům. V čestině podrobněji vysvětluje průběh shromáždění plzeňský biskup Tomáš Holub v rozhovoru pro ČRo (archiv pořadu Dvacet minut Radiožurnálu ). Před synodou vatikánské Dikasterium pro nauku víry také zveřejnilo odpovědi bývalému pražskému arcibiskupovi Dominikovi Dukovi.
Pokud však chcete sledovat zpravodajství přímo z Vatikánu v esperantu, můžete poslouchat krátké podcasty (do 10ti minut) vydávané třikrát týdně Radiem Vatikana.
Členy mezinárodního esperantského společenství jsou lidé bez vyznání i příslušníci různých náboženství či duchovních směrů. Spojujícím prvkem pro esperantisty je idea tzv. homaranismu (v esp. homarano = příslušník lidstva), formulovaného iniciátorem esperanta dr. Zamenhofem. Vychází z toho, že každý je v první řadě člověkem a součástí lidstva, a až teprve poté příslušníkem určitého etnika, národa či rasy nebo světonázorového směru či náboženství. Vztahy mezi lidmi by měly být vedeny na bázi rovnoprávnosti, vzájemného respektu, bezpředsudečnosti a tolerance a ochoty k naslouchání a sbližování. Adjektivum „vzájemný“ je zde klíčové. V rámci odborných svazů esperantistů existuje kromě svazu ateistů i svaz katolický (IKUE), obecně křestanský (KELI), svazy sdružující kvakery, baháí, islamisty či buddhisty.
IKUE (Mezinárodní sdružení katolických esperantistů) vznikla v r. 1910 v Paříží a nyní sídlí v Římě. Vydává pravidelně časopis „Esperanto Katolika“ a pořádá každoročně, pokaždé v jiné zemi, mezinárodní kongres. Každý druhý rok se tato akce koná jakožto kongres ekumenický a je organizována společně s organizací KELI (v níž jsou zastoupeny i další křestanská vyznání). V ČR se takovýto ekumenický kongres konal v r. 2018 v Poděbradech. IKUE a KELI v r. 2001 společně vydaly více než tisicístránkovou ekumenickou bohoslužebnou knihu se zpěvníkem Adoru kantante.
Papež Jan Pavel II. přebírá od esperantistů esperantský misál a lekcionář (1995)
Katolická sekce ČES a zemská sekce IKUE vydává od r.1991 čtvrtletník Dio benu, k jehož častým přispěvatelům patří i dr. Max Kašparů.
Všichni papežové počínaje Piem X. měli vstřícný a podpůrný postoj vůči esperantskému hnutí. Od r. 1990 je esperanto uznáno za právoplatný liturgický jazyk. V překladu do esperanta existuje Bible (Starý zákon přeložil již iniciátor esperanta dr. Zamenhof), Misál a byla a je v něm vydávána v různých zemích i řada literatury. 16 titulů s křestanskou tematikou vydalo i české nakladatelství KAVA-PECH.
#1 Vladimír Türk
pardonu:
"sekcí CES je i sekce katolická. V Rímě" - "ČES" a "V Římě"
"espereantský misál" pod obrázkem -"esperantský"